Heikki Hellman

”Media keskittyy ja journalismin merkitys uhkaa unohtua. Se voi olla väistämätöntä, mutta kritiikittä kumpaakaan ei pidä niellä.”

Heikki Hellman

Heikki Hellman (s. 1955) on yhteiskuntatieteiden tohtori, Tampereen yliopiston dosentti, kokenut tutkija ja toimittaja. Hän työskenteli vuodesta 1980 alkaen pitkään Helsingin Sanomissa, valtaosan kulttuuritoimituksen esimiehenä. Lehtityön jälkeen hän toimi Tampereen yliopistossa viestinnän, median ja teatterin yksikön johtajana ja sen jälkeen yliopistotutkijana. Vuosina 2013–2017 hän oli Yleisradion hallituksen jäsen.

Hellman seuraa ja tutkii mediapolitiikkaa, median kilpailua, yleisradiotoimintaa ja journalismia. Hän julkaisee tietokirjoja ja artikkeleita, laatii selvityksiä, konsultoi media-alaa sekä käy puhumassa kulttuuri- ja media-alan tilaisuuksissa.
Tuoreimmat tutkimukset ja puheenvuorot ovat käsitelleet tabloidisaation vaikutuksia kulttuurijournalismiin ja lehdistön keskittymistä Suomessa.

Tilaa Heikki asiantuntijaksi tai puhumaan heikki.hellman@vennalammi.fi.

Kirjat

Mä lehden luin: Yleisön suhde painettuun ja digitaaliseen sanomalehteen
Tampere University Press 2023

Koko illan ilo? Kolmoskanava ja television kaupallistuminen Suomessa
Historiallisia Tutkimuksia 258
Suomalaisen Kirjallisuuden Seura 2012

From Companions to Competitors: The Changing Broadcasting Markets and Television Programming in Finland
Acta Universitatis Tamperensis 652 (väitöskirja)
University of Tampere 1999

Uustelevision aika? Yleisradiotoiminnan edellytykset television rakennemuutoksessa
Hanki ja Jää 1988

Kirja 1984
WSOY 1984

Tehtyjä selvityksiä

Media- ja viestintäpolitiikan seurantaraportti 2019
Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisuja 4/2020

Media- ja viestintäpolitiikan nykytila ja mittaaminen: Loppuraportti
Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisuja 4/2018.

Suomenkielisten televisio-ohjelmien tekstitys: Selvitys
Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisuja 38/2009

Suomalainen tv-tarjonta -raportin uudistaminen: Selvitys
Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisuja 25/2009

Suomalainen tv-tarjonta 2000–2009
Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisuja 2003–2010

 

Tarkemmat tiedot julkaisutoiminnasta löytyvät Tampereen yliopiston tutkimusportaalista.

Tutkimusartikkeleita

Suomeksi:

Helsingin Sanomat kirjallisuuden kuluttaja-asiamiehenä
Avain Kirjallisuudentutkimuksen aikakauslehti, 19(2022):4, s. 54–67

Lehdistön alueelliset valtiaat: Sanomalehdistön kilpailu ja keskittyminen merkityksellisillä markkinoilla
Media & viestintä, 45(2022):3, s. 1–29

Lehtiketjut ja lehdistön ”uusi normaali”: Keskittymisen mittaaminen ja sanomalehdistön keskittyminen Suomessa 2009–2019
Media & viestintä, 44(2021):2, s. 92–116

Kirjan paikka kulttuurisivulla: Tabloidisaatio ja Helsingin Sanomien kirjallisuusjournalismin muutos 20112016
Avain Kirjallisuudentutkimuksen aikakauslehti, 17(2020):2, s. 3657

Kritiikki journalismin ja digitalisaation puristuksessa: Journalistit kulttuurisina välittäjinä uudessa mediaympäristössä
WiderScreen, 21(2020):1

Kirjallisuus kohtaa tabloidisaation: Pienempi sivukoko ja Helsingin Sanomien kulttuurijournalismin muutos
Media & viestintä, 42(2019):4, s. 213–234

Julkaisupaine ja julkaisukulttuurin muutos: Media- ja viestintätieteiden julkaisukanavat ja kansainvälistyminen 2011–2017
Media & viestintä, 42(2019):1, s. 47–75

Suuren yleisön soittorasiat: Radio Suomen, Radio Novan ja Radio Suomipopin soittolistat ja niiden rakenne
Etnomusikologian vuosikirja 2018, 30, s. 154–182

Kajava, Jukka (1943–2005)
Kansallisbiografia-verkkojulkaisu, Studia Biographica 4
Suomalaisen Kirjallisuuden Seura 2018

Journalistit kulttuurisina välittäjinä: Mad Men -tv-sarjan legitimointi laatusarjana suomalaisessa lehdistössä 2008–2015
Media & viestintä, 41(2018):2, s. 97–122

Julkisen palvelun hittiradio? Soittolista erottautumiskeinona kilpailussa kuuntelijoista
Media & viestintä, 39(2016):2, s. 73–92

Mediayhtiönä yhteiskunnassa
Mediajohtaminen: Näkökulmia uudistuvaan media-alaan
Toim. Nando Malmelin ja Mikko Villi
Gaudeamus 2015, s. 32–57

Vapauden tuulia viestintäpolitiikassa: SDP ja sähköisen viestinnän vapautuminen 1980-luvulla
Työväentutkimus vuosikirja 2013, s. 39–43.

Kun telkkari astui nykyaikaan: Kolmoskanava ja television televisualisoituminen Suomessa
Lähikuva, 26(2013):1, s. 8–31

Kuinka demokraattista on demokraattinen korporatismi? Viestintäpolitiikan pitkä linja ja kamppailu Kolmostelevisiosta
Julkisuus ja demokratia
Toim. Kari Karppinen ja Janne Matikainen
Vastapaino 2012, s. 239–264

Täysi vai täydentävä palvelu?
Yleisradio median murroksessa
Toim. Airi Leppänen, Eeva Mäntymäki ja Timo-Erkki Heino
Vastapaino ja Radio- ja Televisiotoimittajien Liitto 2010, s. 43–65.

Kritiikistä puffiksi? Televisioarvostelut Helsingin Sanomien tv-sivuilla 1967–2007
Lähikuva, 22(2009):4, s. 53–68

Kulttuuritoimitus uutisopissa: Kulttuurijournalismin muutos Helsingin Sanomissa 1978–2008
Media & viestintä, 32(2009):4–5, s. 24–42

Niukkuuden aikakaudesta kanavapaljouteen: Television ohjelmisto ja monipuolisuus 1960–2004
Television viisi vuosikymmentä: Suomalainen televisio ja sen ohjelmat 1950-luvulta digiaikaan
Toim. Juhani Wiio
Suomalaisen Kirjallisuuden Seura 2007, s. 58–77

Kilpailun ja toimilupapolitiikan vaikutukset tv-ohjelmiston monipuolisuuteen 1993–2002
Liiketaloudellinen aikakauskirja, 54(2005):3, s. 375–396.

Ruotsiksi:

Millennium 4 – medierna och kvalitetsförhandling av en bästsäljare
Kvalitetsforhandlinger: Kvalitetsbegrepet i samtidens kunst og kultur
Toim. Jan Fredrik Hovden ja Øyvind Prytz
Fagbokforlaget ja Kulturrådet 2018, s. 403–436

Från en period av knapphet till en mångfald av kanaler: Televisionens programutbud och mångfalden 1960–2004
Den finska televisionens milstålpar: Program och programproduktion under fem årtionden
Toim. Juhani Wiio (SSKH Skrifter 36)
Nordicom ja Svenska social- och kommunalhögskolan 2014, s. 41–54

Englanniksi:

Prioritising National Competitiveness over Support for Democracy? Finnish Media Policy in the 21st Century
Studia Europejskie – Studies in European Affairs 26(2022):4, s. 149–175

Is There Diversity on Popular Music Radio? Developing a Methodology for a Quantitative Analysis of Radio Playlists
Journal of Radio & Audio Media, 28(2021):2, s. 193–211

Cultural Mediators Seduced by Mad Men: How Cultural Journalists Legitimized a Quality TV Series in the Nordic Region
Television and New Media, 20(2019):3, s. 257–274

Public Service Hit Radio? Playlist and Product Differentiation in the Competition for Listeners
Radio Journal: International Studies in Broadcast & Audio Media, 15(2017):1, s. 27–45

From Culture Wars to Combat Games: The Differentiation and Development of Culture Departments in Finland
Cultural Journalism in the Nordic Countries
Toim. Nete Nørgaard Kristensen ja Kristina Riegert
Nordicom 2017, s. 49–68

What Is Cultural News Good For? Finnish, Norwegian, and Swedish Cultural Journalism in Public Service Organisations
Cultural Journalism in the Nordic Countries
Toim. Nete Nørgaard Kristensen ja Kristina Riegert
Nordicom 2017, s. 111–133

Liquid Modern Journalists with a Difference: The Changing Professional Ethos of Cultural Journalism
Journalism Practice, 9(2015):6, s. 811–828

Semi-Commercial or Semi-Public Service? Legitimacy and Regulation of Commercial Television in Finland
Comunicazioni Sociali, 35(2013):1, s. 44–57

From Aesthetes to Reporters: The Paradigm Shift in Arts Journalism in Finland
Journalism: Theory, Practice & Criticism, 13(2012):6, s. 783–801

Liberal Turn in Media Policy: The Case of Finland’s Digital Television
International Journal of Digital Television, 1(2010):2, s. 193–213

Digitalizing Diversity: Public Service Strategies and Television Program Supply in Finland in 2002
International Journal on Media Management, 6(2004):3–4, s. 152–161

Does Market-Entry Regulation Matter? Competition in Television Broadcasting and Programme Diversity in Finland, 1993–2002
International Communication Gazette, 66(2004):2, s. 113–132

Diversity – An End in Itself? Developing a Multi-Measure Methodology of Television Programme Variety Studies
European Journal of Communication, 16(2001):2, s. 181–208

Tarkemmat tiedot julkaisutoiminnasta löytyvät Tampereen yliopiston tutkimusportaalista.

Mediaesiintymiset

Puheenvuoroja ja muita kirjoituksia

Blogi – Hellman

Lukijamäärä on heikko valuutta

Lehdistö puhuu mielellään lukijamääristään, jotka Kansallinen mediatutkimus vuosittain mittaa ja julkistaa. Lukijamäärästä on tullut alan yhteisesti tunnustama ”valuutta”. Tosiasiassa lukijamäärä ei kerro mitään lehtien lukemisesta.

Lue lisää »