Voiko lehdistön keskittymiseen vaikuttaa?

Tuore tutkimus osoittaa, että suomalainen lehdistö on erittäin keskittynyttä. Suurimpien lehtitalojen valta korostuu maakunnissa, joissa johtavalla yrityksellä on yleensä käytännössä monopoli. Voisiko kehitykseen jotenkin puuttua?

Lue lisää »

Lukijamäärä on heikko valuutta

Lehdistö puhuu mielellään lukijamääristään, jotka Kansallinen mediatutkimus vuosittain mittaa ja julkistaa. Lukijamäärästä on tullut alan yhteisesti tunnustama ”valuutta”. Tosiasiassa lukijamäärä ei kerro mitään lehtien lukemisesta.

Lue lisää »

Lehdistön keskittyminen vain kiihtyy

Sanomalehdistön keskittyminen on viime vuosina kiihtynyt uudelleen, ja lehdet ovat yhä selvemmin kahden konsernin, Sanoman ja Keskisuomalaisen, omistuksessa. Alueellisesti kehitys on ollut erityisen dramaattinen. Useimmissa

Lue lisää »

Kilpaileeko Yle todellakin lehtien kanssa?

KUN MEDIALIITTO KANTELI Euroopan komissiolle Yleisradion verkossa julkaisemista tekstimuotoisista uutisista, sen yksi argumentti oli, ettei verkkotarjonnasta vallitse markkinapuutetta. Kantelun mukaan vastaavia kaupallisia verkkopalveluja on runsaasti, jolloin

Lue lisää »

Ylen rajat syytä selvittää

MEDIALIITON toimitusjohtaja Jukka Holmberg kiisti mielipidekirjoituksessaan (Kanava 7/2020) esittämiäni näkökohtia (Kanava 6/2020), jotka koskivat EU:n valtiontukisääntelyn soveltamista Yleisradion tekstimuotoiseen uutispalveluun. Holmbergin mukaan vain sellainen tekstimuotoinen

Lue lisää »

Analytiikka unohtaa paperilehden lukijat

TUTTU NÄKY jokaisessa vähänkin isomman lehden toimituksessa: Iso ruutu näyttää koko ajan luetuimpien juttujen lukijamäärän. Reaaliaikaista dataa täydentää joka-aamuinen raportti luetuimmista jutuista. Numerot näyttävät lahjomattomasti, mitkä jutut vetävät, mitä jaetaan

Lue lisää »